Har du husket at tilrette beskatningsgrundlaget for firmabilerne?

Den grønne ejerafgift er med virkning fra nytår forhøjet for alle biler indregistreret efter den 1. juli 1997. Det betyder, at beskatningsgrundlaget for firmabiler skal tilrettes inden årets første lønkørsel.

Ejerafgiften er for biler forhøjet fra 1. januar 2018 som en udløber af en skatteaftale i 2012. F.eks. stiger den halvårlige ejerafgift med 40 kr. en benzindrevet VW Passat, 1,4 TSI ACT 150 Varian. Det samme gælder for en dieseldrevet Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 hk st.car. For en Mercedes C220 D 9G-tronic (diesel) stiger afgiften med 20 kr. halvårligt.

Beskatningsgrundlaget skal rettes
Forhøjelsen medfører, at beskatningsgrundlaget for firmabiler skal forhøjes, idet dette består af en procentdel af bilens værdi samt af et miljøtillæg, der svarer til 150 % af den årlige ejerafgift.

Værdi af fri bil er A-indkomst. Det betyder, at arbejdsgivere skal indeholde skat af en andel af den skattepligtige værdi ved hver lønudbetaling. Desuden er arbejdsgiver forpligtet til at sikre, at beskatningen sker på det rigtige grundlag. Så selv om stigningen i ejerafgiften kun har meget beskeden betydning for brugeren af bilen, er arbejdsgiverne principielt forpligtet til at tilrette beskatningsgrundlagene inden den første lønudbetaling i 2018.

Kontroller en ekstra gang
Mht. beskatningsgrundlag for firmabiler, så anvender mange arbejdsgivere de oplysninger, der fremgår af købekontrakter eller leasingaftaler for deres firmabiler. Vær meget opmærksom på, at dette kan være farligt, da ikke alle leasingselskaber og næppe heller alle bilforhandlere indregner miljøtillægget i de beskatningsgrundlag, som de oplyser.

Til brug for indeholdelse af skat og indberetning til SKAT skal arbejdsgiver selv beregne det faktiske beskatningsgrundlag. Kontroller derfor, at firmabil-brugere i din virksomhed ikke beskattes af et for lille beløb – eller for store beløb.

Beskatning med for store beløb kan gælde dem, der har en dieselbil som firmabil. For sådanne betales en særlig udligningsafgift, der opkræves sammen med ejerafgiften. Nogen medtager fejlagtigt udligningsafgift ved beregningen af miljøtillægget – og det skal den ikke. Også for dieselbiler er det nemlig kun den rene ejerafgift, som skal indgå ved beregningen af miljøtillægget.

Der er derfor rigtig god grund til at give beskatningsgrundlagene for virksomhedens firmabiler en ekstra kontrol i forbindelse med tilretningen af disse som følge af forhøjelsen af ejerafgiften.

Kontakt os
Hvis du har spørgsmål til ovenstående er du naturligvis velkommen til at kontakte din sædvanlige kontaktperson hos RevisorGruppen på telefon 62 22 02 12.

Tilmeld dig til nyhedsbrev
RevisorGruppen er den del af danrevi-samarbejdet. Har du lyst til at modtage aktuelle nyheder vedrørende skat, moms og afgifter så tilmeld dig danrevis nyhedsbrev der udsendes 1 – 2 gange pr. måned.

Tilmeld dig ved at klikke her >>

RevisorGruppen
Vestergade 165 A, 1. sal
5700 Svendborg
Tlf. 62 22 02 12
info@revigruppen.dk
www.revigruppen.dk

Denne publikation er skrevet i generelle vendinger og skal alene betragtes som generel vejledning. Du bør ikke handle eller undlade at handle uden at have fået professionel rådgivning. Kontakt RevisorGruppen for at drøfte de specifikke problemstillinger.